Hälsokost kan göra dig piggare

Home / Hälsokost kan göra dig piggare

Hälsokost kan göra dig piggare

Hälsokost har du säkert hört talas om men det kanske inte är helt tydligt vad det egentligen är för något. Hälsokost är inga mediciner utan fungerar snarare som vitaminer och tillskott om du har några brister, exempelvis järnbrist. Om du exempelvis redan äter hälsosamt och varierat men ändå inte får i dig alla vitaminer, fetter och proteiner som kroppen behöver, kan du äta viss hälsokost. En väldigt vanlig hälsokost är D-vitamin. D-vitamin är det många av oss svenskar som tar, särskilt under vinterhalvåret då vi inte får lika mycket vitaminer av solen. Trots att hälsokost säljs i hälsokostbutiker och du inte behöver recept, är det viktigt att du inte äter för mycket. På förpackningen står det hur ofta och hur mycket du ska äta. Dock kan det vara bra att ändå äta lite mindre än vad som står angivet.

Det finns många alternativ till hälsokost som du faktiskt kan göra helt själv. Beroende på vilka problem du har, eller vilka brister, finns allt från örter och teer till fisk och annat. Om du har svårt att somna på kvällen kan du till exempel dricka Valeriana, en ört. Det finns örter till allt möjligt, till exempel för att lindra stress, för att pigga upp och för att ta bort oro. Några vanliga örter är Johannesört, ginsengrot och rosenrot. Något som många människor upplever är trötthet. Ofta kan trötthet bero på att blodvärdet är dåligt, något som kan bero på brist på järn. Hälsokost är vanligt för just järnbrist, då kan du äta mat som innehåller mycket järn, till exempel broccoli, bönor och blodpudding.

Bättre vardag med hälsokost

Idag har vi en ganska hälsosam trend i Sverige, men även om vi anser oss själva nyttiga och hälsosamma, saknas det ofta vitaminer. Det är svårt att få i sig alla fetter, vitaminer, mineraler och proteiner, trots en varierad kost. Genom att äta hälsokost kan du snabbt få i dig alla viktiga saker. Vanliga fetter är omega3 som man hittar i fisk. Även om du äter fisk till vardags kanske du ändå inte får i dig tillräckligt. Även annan mat innehåller omega3 förutom just fet fisk som lax, exempelvis chiafrön.

Hälsokost kan bland annat motverka mildare depressioner